130 anys de tren a Masquefa

D’ençà que la línia va ser inaugurada oficialment el 29 de juliol de 1893, totes les generacions de masquefins i masquefines durant aquests 130 anys han trobat en l’estació del tren un punt de trobada i una finestra oberta al món.

Celebrem avui la connexió, fa 130 anys, del ferrocarril entre Igualada i Martorell. Una infraestructura ferroviària que va millorar substancialment les comunicacions de l’Anoia amb Barcelona i alhora va donar l’impuls que requerien les matèries primes i la industria incipient de la zona per connectar-se amb la xarxa principal del país i amb el Port de Barcelona.

Al llarg d’aquests 130 anys de vida, la línia s’ha hagut d’enfrontar a reptes importants: des de la deficient gestió dels primers anys de funcionament fins a l’anunci de tancament en plena Transició. El 1977 el Govern d’Espanya va decidir tancar la línia entre Igualada i Martorell. Molts veïns i veïnes de Masquefa recorden la marxa contra el tancament de la línia.  Les mobilitzacions de la ciutadania van salvar la línia i amb els anys les inversions ha millorat substancialment la fiabilitat i la qualitat del servei.

En l’actualitat el tren forma part substancial de les nostres vides i de la nostra identitat. La història de la Masquefa contemporània i actual està lligada al carrilet, el futur també.

L’exposició virtual ‘130 anys de tren a Masquefa’ és un recull d’imatges que il·lustren aquests 130 anys d’història compartida entre el tren i Masquefa. Us convidem a pujar-vos al tren de la història!

 

********************************************************************************************************
Pérez Fornés, Xavier (2002): ’29 de juliol de 1893, Masquefa puja al tren’. Revista ‘Un tomb per Masquefa’.

Salmeron i Fernández, Joan Carles (2018): ‘Igualada – Martorell 1893 – 2018’. Editat per FGC.

 

Inauguració línia de tren Igualada-Martorell

Igualada

1893

Desconegut

Pont de ferro sobre la riera de Piera

Piera

1894

La Ilustració Catalana, Núm. 321, Barcelona, 31-01-1894 pp.21-22. Arxiu Juli Molano. 

 

Estació de Masquefa

Masquefa

1894

La Ilustració Catalana, Núm. 321, Barcelona, 31-01-1894 pp.21-22. Arxiu Juli Molano. 

Primera locomotora que va circular per la línia

Masquefa

1895

Desconegut

Joan Isart de cal Xic del Ros (a l’esquerra), primer cap d’estació, i família

Masquefa

1896

J. Serra

Estació de Masquefa

Masquefa

1922

Lucien Roisin

Estació de Masquefa

Masquefa

1912

Josep Boixadera

Vagó de mercaderies

Masquefa

1930

Desconegut

Descarrilament d’un tren de mercaderies a la corca de Can Massana

Masquefa

Juliol de 1954

Marino Pérez

Plaça de l’Estació

Masquefa

1949

Josep Esteve Viladoms (el Xicarrró)

Estació de Masquefa

Masquefa

1950

Marino Pérez (Arxiu Juli Molano)

Tren de passatgers

entre Sant Esteve Sesrovires i La Beguda Alta

1953

Arxiu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Andanes de l’estació de Masquefa

Masquefa

1962

Arxiu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Manifestació reivindicativa per la continuïtat del carrilet

Piera

1977

Desconegut

Estació de Masquefa

Masquefa

2008

Bernat Borràs